Yin en Yang zijn twee onderdelen van een concept, een
filosofie. De filosofie vormt de basis van de Chinese
geneeskunde. Yin en Yang zijn twee elkaar aanvullende en
tegengestelde principes, begrippen waarmee alles in het
universum te beschrijven is. Met Yin en Yang kunnen aspecten
van processen beschreven worden, zoals ze tot elkaar in
relatie staan. Yang en Yin zijn afhankelijk van elkaar, gaan
in elkaar over, onderscheiden aspecten en balanceren de
krachten van het proces.
Cyclische beweging
In de natuur wisselen
fenomenen elkaar af, dag wordt nacht wordt dag, neerslag wordt
droog wordt neerslag. Waarneming van deze cyclische
veranderingen tussen twee polen deden bij de oude Chinezen het
besef van Yin en Yang ontstaan. Yin is de schaduwzijde van een
berg en Yang de met de zon beschenen zijde. Als de zon klimt
langs de hemel verschuift de zonzijde van de berg naar de
schaduwzijde en andersom. Ook als 's nachts de maan schijnt is
er een Yinne en een Yange zijde van de berg.
Yin staat voor het donkere, vrouwelijke en ontvangende
principe, en staat in tegenstelling tot Yang. Yang staat voor
het lichte, mannelijke en actieve principe, en staat in
tegenstelling tot Yin. De twee principes verdelen fenomenen
onder. Licht is verdeeld onder Yang en duisternis onder Yin.
Zo worden warm en koud, dag en nacht, lente en zomer en herfst
en winter, zuid en noord, activiteit en rust, boven en onder
ingedeeld.
Stadia van transformatie
Naast het besef van twee fasen van een
cyclische beweging, zijn Yin en Yang ook twee stadia van
transformatie. Yang symboliseert het meer immateriële,
verdunde of ijle van materie, en Yin symboliseert het meer
materiële, geconcentreerde of dichte van materie. Zo is water
in vaste vorm (ijs) meer Yin dan water in vloeibare vorm
(water), en vloeibaar water meer Yin dan waterdamp. De
verdamping en condensatie van water werd in het oude China
gezien als een dualiteit van Hemel en Aarde. Hemel (Yang)
correspondeert met de meer ijle substanties en aarde (Yin) met
de meer dichte substanties.
Het is belangrijk te beseffen dat de tegengestelde
toestanden niet onafhankelijk van elkaar zijn, maar in elkaar
kunnen overgaan. In de meest 'pure' vorm van Yang is materie
energie (denk aan licht) en in de meest 'pure' vorm van Yin is
energie materie. Omdat Yang correspondeert met vorming
(creatie) en activiteit is haar beweging stijgend en
expanderend. Omdat Yin correspondeert met condensatie en
materialisatie, is haar beweging naar binnen en dalend.
I Tjing
De
eerste referenties aan Yin en Yang staan in de I Tjing, het
boek der verandering. Een onderbroken (Yin) lijn en een
ononderbroken (Yang) lijn vormden de basis voor vier paren.
Twee onderbroken lijnen zijn optimaal Yin en twee
ononderbroken lijnen vormen optimaal Yang, alsmede twee
tussenliggende stadia. Met een extra lijn erbij ontstaan de 8
trigrammen. De combinatie van 2 trigrammen levert de 64
hexagrammen, symbolisch voor alle mogelijke fenomenen in het
universum. Dit laat zien dat alles uiteindelijk afhankelijk is
van twee polen: Yang en Yin.
De relatie van Yin en Yang laat zich symboliseren in
het Yin/Yang-symbool.
De belangrijkste aspecten van Yin en Yang zijn:
- Yin en Yang zijn geworteld in elkaar en onderling
afhankelijk
- Yin en Yang balanceren elkaar
- Yin en Yang zijn onderscheidbaar maar onscheidbaar
Yin en Yang zijn geworteld in elkaar en onderling
afhankelijk
Yin en Yang zijn tegengesteld maar onderling afhankelijk.
Eén fenomeen van een Yin Yang paar bestaat niet zonder de
ander: licht bestaat niet zonder duisternis, warmte niet
zonder koude. Ook volgen ze elkaar op: als het licht afneemt
en de duisternis toeneemt (de dag in de nacht verandert) en
als warmte toeneemt en koude verdwijnt. In de Chinese
geneeskunde wordt dit principe onderschreven door de
onderlinge afhankelijkheid van qi en bloed, 2 elementen van
het menselijk lichaam. Qi is de bevelhebber over bloed en
bloed is de moeder van qi. Ook in de ontwikkeling van ziekte
is dit principe duidelijk. Wanneer een zwakte van Yang een
bepaald punt bereikt, wordt Yin ook aangetast. Vandaar de
gezegdes: schade aan Yin beïnvloedt Yang en schade aan Yang
beïnvloedt Yin, alsmede zonder Yang wordt Yin niet geboren en
zonder Yin kan Yang niet opstaan. Yin en Yang zijn niet
statisch maar veranderen in elkaar. Dit gebeurt niet
willekeurig, maar in een bepaald stadium van het verloop van
een ontwikkeling. Er zijn twee omstandigheden voor de
transformatie van Yin naar Yang of andersom:
- Interne omstandigheden:
Dingen veranderen
primair door interne omstandigheden, secundair door externe
omstandigheden. Ofwel verandering treedt op wanneer de
interne omstandigheden er klaar voor zijn.
- De tijdsfactor:
Wanneer de tijd er rijp voor
is, transformeren Yin en Yang in elkaar. Dan is ook de
omstandigheid voor.
Yin en Yang balanceren elkaar
De dynamische balans tussen Yang en Yin wordt in stand
gehouden door de aanpassing van de nivo’s van Yin en Yang.
Wanneer Yin of Yang uit balans is, beïnvloedt de ene ook de
andere. Volte en leegte symboliseren de verstoring van de
normale balans en het gebrek om deze balans te herstellen. Dit
heet een onbalans in Yin en Yang en is de basis van alle
ziektes. Er zijn 4 verschillende mogelijkheden voor onbalans:
- Volte in Yang
- Volte in Yin
- Leegte in Yang
- Leegte in Yin
Volte en leegte zijn relatief ten opzichte van elkaar:
wanneer er een leegte van Yin is, betekent dit niet dat er
ergens een leegte in u aanwezig is, maar dat de energie van
Yin 'leeg' is ten opzichte van de volle energie van Yang.
Verschil tussen volte en leegte wordt bepaald door het
primaire en secundaire effect: bij een Yang volte is primair
Yang sterk en secundair Yin zwak, geconsumeerd door Yang. Bij
een leegte van Yang, is Yang (primair) zwak en is Yin relatief
sterk (secundair).
Voor leegte worden ook de synoniemen
zwakte en deficiëntie gebruikt.
Yin en Yang zijn onderscheidbaar maar
onscheidbaar
De tegengestelde polen van een fenomeen zijn
onderscheidbaar en elke pool is wederom te scheiden in een Yin
en Yang aspect, maar het één is niet zonder het ander. Yin kan
niet van Yang gescheiden worden zonder het verlies van beiden.
Onderscheidbaar is dus waarneembaar en onscheidbaar is het
niet kunnen opdelen in twee losstaande fenomenen. Een
voorbeeld is beweging (Yang) en stilstand (Yin). Beweging
omhoog is Yang ten opzichte van beweging omlaag die Yin is.
Overzicht
|
Yin |
Yang |
Universum |
Substantie |
Functie, actie |
|
Samentrekken |
Uitdijen |
|
Neerdalen |
Opstijgen |
|
Vormen |
Omzetten |
|
Verborgen |
Zichtbaar |
|
Inwendig |
Uitwendig |
|
Zwaar |
Licht |
|
Koud |
Warm |
|
Vochtig |
Droog |
Fysiologie |
Produktie |
Processen |
|
Voorzijde |
Achterzijde |
|
Onderzijde |
Bovenzijde |
|
Binnenzijde |
Buitenzijde |
|
|
|
Chinese geneeskunde: vijf fasen (vijf elementen)
De vijf fasen, Wu xing, is net als Yang en Yin,
een theorie van fenomenen en onderlinge relaties. De Chinese
filosofie van geneeskunde ziet alle fenomenen als het product
van de beweging en verandering van vijf fasen in een cyclus:
hout, vuur, aarde, metaal en water. Deze vijf stellen
kwaliteiten of aspecten voor die onderling gerelateerd zijn
aan elkaar. Andere groepen van vijf fenomenen of eigenschappen
met dezelfde relatie behoren ook tot wu xing. Correspondentie
duidt op een verband van gebeurtenissen ongeacht de verbinding
in tijd en ruimte.
De theorie van de vijf fasen wordt
gezien als het eind van het sjamanisme en het begin van de
wetenschappelijke ontwikkeling van TCG.
De
bovennatuurlijke oorzaak van ziekte werd vervangen door
patronen die ook in de natuur gevonden werden. De vijf fasen
worden gebruik in de diagnostiek en in therapie.
De vijf fasen als fenomenen van natuur en
mens
De vijf fasen zijn verbonden met de natuurlijke fenomenen
en met het menselijk lichaam.
Natuurlijke fenomenen zijn kwaliteiten als van water, vuur, aarde, metaal en hout,
maar ook seizoenen, klimaten, richtingen en stadia van
ontwikkeling. Daarnaast is er een relatie met kleur, geur en
smaak.
Het menselijk lichaam is gerelateerd aan de
vijf fase via de organen, zintuigen, weefsels, emoties en
vloeistoffen.
Hout
Hout is het buigende en
strekkende. Het groeit omhoog en verspreidt zich naar buiten.
Het is groei, opwaartse beweging en ongeremdheid. Het is
gerelateerd aan de lente, de tijd van groei aan het begin van
de cyclus van de seizoenen. Het is gerelateerd aan het Oosten,
daar waar de zon opkomt en aan de kleur groen van nieuwe
blaadjes en de smaak zuur van onrijp fruit.
De Lever
en Galblaas zijn gerelateerd aan de hout fase. De Lever
controleert de beweging van qi door het lichaam, het spreidt
qi zoals een boom haar takken verspreidt. De Lever ordent in
de uithoeken en stijgt net als jonge planten die ontspruiten
in de lente.
Vuur
Vuur is het opwaarts
vlammende. Het is heet en beweegt omhoog. Het is gerelateerd
aan de zomer, wanneer de hitte van de zon piekt en met het
Zuiden, waar de zon op haar hoogtepunt staat. Het is
gerelateerd aan de kleur rood en de smaak is bitter.
Het Hart en de Dunne Darm horen bij de vuur fase. Het
Hart stuwt qi en bloed door de aderen om het lichaam te
verzorgen. Het is als een vuur dat het lichaam verwarmt, zoals
de nazomer de natuur laat groeien.
Aarde
Aarde is
zaaien en oogsten en staat voor het planten en binnenhalen van
de oogst en het voortbrengen van de dingen. Het is gerelateerd
aan de late zomer, wanneer de zomerhitte de oogst rijpt. Dit
is het seizoen tussen zomer en herfst en heeft een centrale
positie. De aarde is geel(-bruin) van kleur en de smaak is het
zoete van rijp fruit.
De Milt is gerelateerd aan de
aarde fase en heeft als functie bouwstoffen uit voeding te
halen. Dit wordt traditioneel aangeduid met "het transporteren
en transformeren van de essentie van granen en water". De
aarde fase staat voor de bron van qi en bloed welke het
lichaam verzorgen en voeden, zoals de planten gevoed worden
uit de aarde.
Metaal
Metaal is het veranderen met
kwaliteiten als zuiveren, elimineren en hervormen. Metaal kan
vormgegeven worden en verharden. Met metaal kan de mens
oogsten en dieren slachten, om te overleven. Het doden en
zuiveren gebeurt ook bij de eerste vorst in de herfst. Metaal
is gerelateerd aan het Westen, waar de zon ondergaat en met de
kleur van vorst, wit, en de smaak van scherpe-ruikende
substanties die zuiveren.
De Long en Dikke Darm zijn
verbonden met de metaal fase. De Long haalt verse adem binnen
en heeft de functie van het veranderen van de vloeistoffen in
bloed. De Long heeft ook de functie van het dalen van de
vloeistoffen naar de Nier en Blaas en is daarmee
verantwoordelijk voor het zuiveren en elimineren van
vloeistoffen (urine). Daarom heeft de Long dezelfde werking
als de zuiverende vorst in de herfst.
Water
Water is
bevochtigend en daalt af naar laag gelegen plaatsen en geeft
koude. Water is gerelateerd aan de winter, het seizoen waarin
de natuur zich spaart voor de volgende cyclus. Water is
gerelateerd aan het Noorden, waar de zon niet komt en met het
zwarte van de nacht en met de zoute smaak van zeewater.
De water fase is gerelateerd aan de Nier en Blaas. De
Nier zit laag en hierheen stromen de vloeistoffen in het
lichaam. Ook slaat de Nier essentie (jing) op, zoals de natuur
zichzelf beschermt en bewaart in de winter.
De vijf fasen en hun onderlinge
relaties (vijf elementen)
Er zijn vier belangrijke onderlinge relaties of volgordes
tussen de vijf fasen. Twee daarvan zijn fysiologisch en twee
pathologisch van nature .
- Elkaar voedend: De volgorde waarin de vijf fasen en hun
fenomenen een verzorgend effect op elkaar hebben, elkaar
voortbrengen.
- Elkaar controlerend: De volgorde waarin de vijf
fasen elkaar in bedwang houden, controleren zodat een fase
niet excessief wordt.
- Rebellerende energie: In deze pathologische
volgorde is een fase disproportioneel sterk en rebelleert
tegen de fase die gewoonlijk controlerend is.
- Overmatige controle: Hier is er een abnormale
sterke controle, waarbij een fase relatief zwak is.
Overzichtstabellen
Element |
Hout |
Vuur |
Aarde |
Metaal |
Water |
Seizoen |
Lente |
Zomer |
Nazomer |
Herfst |
Winter |
Klimaat |
Wind |
Hitte |
Vocht |
Droogte |
Koude |
Tijd |
Ochtend |
Voormiddag |
Namiddag |
Schemering |
Nacht |
Planeten |
Jupiter |
Mars |
Saturnus |
Venus |
Mercurius |
Kracht |
Expanderend |
Voltooiend |
Transformerend |
Samentrekkend |
Versterken |
Geluid |
Dreunend |
Bulderend |
Zoemend |
Krakend |
Zuigend |
Richting |
Oost |
Zuid |
Centrum |
West |
Noord |
Ontwikkeling |
Geboorte |
Groei |
Transformatie |
Terugtrekking |
Opslag |
Levensfase |
Geboorte |
Kindertijd |
Volwassenheid |
Ouderdom |
Dood |
Kleur |
Groen |
Rood |
Geel |
Wit |
Zwart |
Geur |
Ranzig |
Verbrand, bijtend |
Zoet, aromatisch |
Sterk, scherp, visachtig |
Verrot |
Smaak |
Zuur |
Bitter |
Zoet |
Scherp, pittig |
Zout |
Voeding |
Tarwe |
Bonen |
Rijst |
Hennep |
Gierst |
De vijf fasen in de mens
Element |
Hout |
Vuur |
Aarde |
Metaal |
Water |
Yinne orgaan |
Lever |
Hart |
Milt |
Long |
Nier |
Yange orgaan |
Galblaas |
Dunne darm |
Maag |
Dikke darm |
Blaas |
Bewustzijn |
Actief |
Bovenzintuiglijk |
Passief |
Subliminaal |
Primair |
Kenmerk |
Emotie |
Intuïtie |
Empathisch |
Deducerend |
Instinct |
Emotie |
Woede |
Vreugde |
Piekeren |
verdriet |
Angst |
Toestand |
Geprikkeld |
Opgewonden |
Kalm |
Geremd |
Terug-getrokken |
Stemgeluid |
Schreeuwen |
Lachen |
Zingen |
Weeklagen |
Kermen |
Zintuig |
Ogen |
Tong |
Mond |
Neus |
Oren |
Uiterlijk |
Nagels |
Gelaat |
Lippen |
Lichaamshaar |
Hoofdhaar |
Vloeistof |
Tranen |
Zweet |
Kwijl |
Snot |
Speeksel, seksuele sappen |
Substantie |
Voedingrijk bloed |
Zuurstofrijk bloed |
Chijm, chijl |
Lymfe |
Ruggenmerg vloeistof |
Weefsel |
Pezen |
Bloedvaten |
Spieren |
Huid, poriën |
Botten |
|
Zenuwen |
Slagaderen |
Bindweefsel, vet |
Aderen |
Merg, hersenen |
|
Nagels |
Uitwendig oor |
Mond, lippen |
Lymfvaten |
Geslachts organen |
Terug naar begin pagina |